Koleno
V letošním roce přibývá zranění kolene v řadách skateboardistů a tou poslední je zatím Klára Kašparová, po svém karambolu na Štvanici. Po mejlu mezi námi proběhlo několik rad a informací a v hlavě pak uzrál nápad na sepsání tohoto článku.
Koleno a vše okolo něj by se dalo označit jako geniální mechanismus, kterých je v lidském těle vícero. Jeho konstrukce je vhodná pro běžné způsoby zatížení jako jsou chůze, běh a skok. Pro tyto pohyby se koleno vyvíjelo během evoluce člověka. Oproti kyčelnímu kloubu, který se pohybuje celkem stabilně a na všechny strany, se kolenní kloub pohybuje jen v jedné rovině a představuje tak jakýsi válec. Jeho stabilita je zajištěna menisky, postranními a křížovými vazy, upínacími šlachami a celým svalovým aparátem nohy.
Stehenní kost (femur) a holenní kost (tibia) se dotýkají a vytvářejí kloub. Kloub je zepředu chráněn čéškou (patella) a celý kloub je pokryt kloubní chrupavkou. Chrupavka pokrývá konce stehenní i holení kosti a vnitřní stranu čéšky. Mezi kostmi vyplňuje prostor meniskus, který se rozděluje na vnější (meniscus lateralis) a vnitřní (meniscus medialis). Jsou to půl měsíčité chrupavkovité polštářky, které z větší části pokrývají kloub a slouží jako tlumič nárazů mezi kostmi. Vše pohromadě drží vazy. Boční vazy (Ligamenta collateralia, MCL a LCL) vedou po straně kolena a omezují boční pohyb. Přední zkřížený vaz (ligamentum cruciatum anterius, zkráceně ACL) spojují stehenní a holenní kost přes střed kolena a jeho funkcí je omezit rotaci a dopředný pohyb holenní kosti. Zadní křížový vaz (ligamentum cruciatum posterius, zkráceně PCL) se nachází hned za ACL a omezuje zpětný pohyb holenní kosti.
Všechny tyto anatomické celky udržují koleno v dobrém, běžném provozním stavu, ale problém přichází se sportem. Skateboarding je v tomto bodu velkým soupeřem kolena. Koleno je zatěžováno mnohonásobně vyšší vahou než je vaše vlastní tělesná hmotnost a to nemusí být jeden nijak zvlášť udatný sportovec. Při obyčejné chůzi do schodů je zatížení 3,3 x vyšší než samotná hmotnost člověka a při dřepech dosahuje násobek zatížení magického čísla 7,6. Jednu z největších dřin tady přebírá právě čéška, neb je k ní se shora upnut velký čtyřhlavý stehenní sval (kvadriceps) a zespoda je čéška napojena patellární šlachou na holenní kost. Tento způsob pružného upevnění mohutného kvadricepsu přes čéšku a šlachy až k holenní kosti umožňuje stehnu vyvinout obrovskou sílu. Díky této konstrukci může například fotbalista vykopnout míč letící rychlostí až 120 km/h a koleno tak může snášet i mnohonásobná zatížení. Ovšem v tomto zatížení může také přijít problém.
Největší nebezpečí pro koleno nastává ve chvíli, kdy dochází k náhlému zastavení pohybu a opětnému rozhýbání tím nesprávným směrem. Riziko ještě vzrůstá s tím, když má někdo nohy do O nebo do X, nebo když má nevhodnou obuv.
Všechny součásti kolena jsou zranitelná a jako první si vezmeme na mušku chrupavku. Chrupavka je plocha složená z tenké, kluzké a přitom pevné vrstvy tzv. sklovité chrupavky. Tato vrstva slouží i k rozprostření tlaku během opakujících se dupavých pohybů při skákání a dopadání. Její poškození se projevuje jako díra nebo odštěpek v povrchu chrupavky a ta nemá možnost sebeobnovy. Její obnovy tak musí přijít v podobě zákroku při němž se vyjme malý vzorek zdravé chrupavkové tkáně, který je šlechtěn a zvětšován. To trvá 4 – 5 týdnů. Nově vzniklý kousek se poté implantují na poškozená místa, kde se časem integrují s okolní chrupavkou. Po této operaci se pak musí člověk držet přesně rehabilitačního plánu, neb ten je nejdůležitější ze všeho, jak se dále dozvíte. . .
Menisky se v současné době už neodstraňují v takové míře jako kdysi, neb při odstranění menisku máme zaděláno na brzké příznaky artrózy. Namísto toho se artroskopicky naříznou a zachová se jejich původní funkce. Problém nastane se zraněnými vazy a odkládání jejich operace. Při přetrženém vazu je koleno uvolněné a doslova ničí vše okolo, včetně menisků.
Zraněné boční a zadní kolenní vazy se operovat nemusí a většinou stačí postižený kloub znehybnit nastavitelnou dlahou, která umožňuje v koleni jen určité pohyby. Horší je to s přetrženým předním vazem, kdy je operace nevyhnutelná. Tento vaz praská nejčastěji. Při rekonstrukci ACL se používá autoimplantát, kdy doktor vyřízne malý kousek čéšky, patellární šlachy a holenní kosti. Vše v jednom kuse. Čéška, šlacha i kost doroste. Dokonce se kost označuje jako nejlepší stavební materiál, neb nejlépe dorůstá. Vrtačkou se udělá díra do stehenní i holenní kosti a do obou děr se titanovými šrouby upevní oba konce nového vazu. Tím je operace ukončena, díra zašita a až poté nastává nejdůležitější část celého martýria - rehabilitace.
První dny po operaci jsou provázeny výrazným otokem, který se dá účinně mírnit Wobenzymem. Prodává se ve velkých baleních po stovkách prášků a rozhodně se i přes svou cenu vyplatí. V prvních dech toho člověk také moc nenaspí, neb by měl mít koleno neustále nahoru a spát tak na zádech. Peklo, to mi věřte. Jistou daní za tento zákrok a je i necitlivé místo na boku kolene, které zděsí každého nováčka v této proceduře, ale je to pouze důsledek odebrání odštepku a po pár měsících to už člověk nebere na vědomí. Téměř ihned po operaci by měl každý začít s ohýbáním kolene a to o 90°. Během čtyř týdnů by měl každý dostat na 120°. Rozhodně by se nikdo neměl bát chození o berlích, kdy je velmi důležité správné držení těla a především nekulhání! V tomto stadiu si tam vevnitř vše nové na sebe zvyká a je moc důležité, aby si vše lehlo na správná místa. Velmi důležité je také brzké posilování, které v prvních týdnech vypadá ve formě zatínání stehenního svalu (cca 1000x za den) a propínání nohy. Velmi dobře zde může pomoct ručník přehozený přes chodidlo. Na první kontrole u lékaře byste se měli dozvědět co nejvíc o rehabilitaci pod dozorem školených fyzioterapeutů. Sami raději necvičte a sežeňte si rehabilitaci. A čím dříve tím lépe, brzkým cvičením zamezíte velké ztrátě svalové hmoty a dříve se tak budete moci vrátit do běžného života. S nedoplněnou svalovou hmotou si koledujete o malér. Postupem času se dostanete k rotopedům, steprům a nakonec i klasickému posilování ve formě předkopávání a zakopávání. Velmi důležitou součástí pooperační rehabilitace je kolo a plavání. Ale v plavání pouze kraul, prsa se nedoporučují neb vám tam jsou nohy do stran. Při správném cvičení byste se mohli zpět do reality vrátit po šesti měsících. O sobě rozhodujete jen vy sami, dáte nohy před sebe, zatnete svaly a hned vidíte rozdíl mezi zdravým stehenním svalem a svalem, kerý je na postižené noze. Když jsou oba stejné, máte vyhráno.
100% recept na prevenci před kolenním zraněním neexistuje, ale dá se tomuto údělu předcházet. Především je to dobrá, pevná obuv. V našem případě jsou to pevně utažené boty a žádné beztkaničkové fórky. Další prevencí je důkladný strečink před i po. Jezdit byste měli vždy po jakémsi warm-upu, kdy jsou svaly zahřáté a ve větším klidu koleno přežije nenadálé pohyby. Strečinkem po ježdění si protahujete svaly a vazy, které se pak stávají odolnějšími. Velmi vhodné je doplňovat skateboarding kolem a plaváním, kdy posilujete svaly rovnoměrně a ne jako při skatebaordingu, kde zatěžujete odrážením nohy nestejnoměrně. Celý článek berte jako informativní a ne jako něco co by vám mělo problém přivolat. Ti z vás, co mají operaci již dávno za sebou, mohou sdělit buď v komentářích nebo ve Foru své poznatky. Ti, co mají operaci čerstvě za sebou, mohou nabité informace vhodně využít. A těm z vás, co se nic nestalo, moc přeji, abyste tyto informace nikdy v životě nepotřebovaly.
Info: Vehicle
Zdroj: Česká stránka o kolenu lidském
Optimální ortéza po operaci předího křížového vazu
Autor: Lang
Rubrika: Vzdělání
Komentáře 78
Radka
10.11.2011 v 13:58:15
Zdarec,samá nuda mě dohnala k tomu taky napsat.Před týdnem jsem v Německu spadla z mladého koně. Hnedka mě sanita odvezla do špitálu, a tam mi pak řekliže sem si přetrhala přední vazy a ještě po* menisky.Jenže po převozu do ČR a po prohlídce s doktorem mi řekl ze mam v pytli i postranní vaz, který prý nebudu mit už nikdy Ok dale mi rekl ze na operaci nebudu muset jít ani s tema pretrzenyma předníma kdyz budu mit dost silný 4hlavý sval stehenní...máte někdo zkušenost s tím ze operaci nepodstoupil a jak je na tom s kolenem ted? Ja zatim mam 2tydny chodit o berlich s pevnou ortezou a potom začít chodit na rehabilitace a pry potom se uvidi co dal...jsem z toho docela v pytli...ježděním sem si vydělavala a ted to vypada ze s tim budu mit problémy...:(
maci...
21.09.2011 v 21:16:32
Ahoj v patnácti jsem byla na altroskopii a poté na plastice předního křížového vazu. Na těhle stránkách jsem už taky konečně vidělala co mi to vlatně dělali s tím kolenem.:) PS: už nikdy nechci muset jít na žádnou plastiku.:D . Ale jinak jsem ráda, že mi koleno zase funguje v celku tak jak má.
marzio
14.01.2011 v 19:52:27
no mam 44 roku a bolesti mam dost a pracujiu dene 8 hodin a nebrecim ale sconcim prace vecer tak brecim dost ?
co mam delat reby ze jsem stari? detku?
honza
09.05.2010 v 03:45:40
měl jsem v posledních pěti letech zhruba 4 menší či středně velké úrazy s kolenem, vždy bolest po (tý)dnech přestala. před měsícem mě po třech dnech chůze (100km) s 12 kg batohem koleno začlo pořádně bolet, trvalo to několik dnů, i když pak bylo koleno v klidu.cítím koleno jinak než koleno zdravé, ale bolí mě jen při jeho několikaminutovém zatížení tlakem/cvičením. již za dva dny 11.5. mám jít na artroskopii, dělali mi rentgen a CT, nikoli magentickou rezonanci. mam pry diru v chrupavce, doktor ji chce pry vyplnit (nevim presne cim) nebo vypalit. radi neodkladat to, pry se to muze zvetsovat. za dva mesice planuji lezt na Elbrus, on rekl, ze bych do te doby mel byt uplne v poradku. konzultoval jsem to s jinym doktorem, ten se priklani ke konzervativnejsi metode - vpichovani injekci a artroskopie muze prijit o par mesicu pozdeji, bude-li treba. prece jen se jedna o prvni zasah do meho kolena, tak budu vdecny za jakoukoli radu, zejm. od nekoho, kdo ma zkusenost s obdobnym zakrokem; muzete mi prosim poradit, co je lepsi volba?
bára
02.05.2010 v 18:21:41
ahoj zítra mám jít na artroskopii kolene a hrozně se bojím prosím odpověste mi DĚLÁ SE TENTO ZÍKROK PŘI NARKOZE NEBO JEN PŘI OMRTVENÍ KOLENE PROSÍM ODPOVĚZTE PEDEM DĚKUJI AHOJ BÁRA :-(
honzis
20.01.2010 v 23:19:47
čau všichni, supr článek a poprvý jsem viděl co s tim kolenem při operaci dělaj . .-:)mam jizvu 2krát takovou . .na snowboardu 14 února 09 jsem si při skoku urval v koleni skoro všechny vazy včetně lingum patelle takže hned pod kudlu...(nevim jestli to píšu dobře),ale drží jablíčko . .to vim-:).. . .zbyl mi snad jenom v pořádku 1 postraní . .včetně menisku,po operaci mi doktor,(naprosto supr chlap) řekl, že jsem měl koleno na sračku takhle doslovně . .-:). .slza v tu chvíli v oku . .uběhlo léto nějak . . 2há operace plastiky v říjnu křížovýho . .nemohl jsem tomu uvěřit . .stále jsem si ten skok přehrával v hlavě . .kdybych tak neskočil takhle blbě apod...-:)sádra od kotníku ke kulkám 5 měsíců doma na posteli,pak rehabko a cvičení(jaro,léto)...masakr v hlavě co vlastně budu dělat dál...sníh,hory,snowboard pro mě bylo do tý doby to jediný milovaný a stále je . ..je to skoro rok..(doktoři musim zaklepat na Bulovce odvedli skvělou práci)sestřičky taky supr..po 3 tejdnech na lůžku jsem si snima psal i na icq a se všema jsem si tykal . .-:)) . .koleno drží...a hlavně jsem si uvědomil ,že mě zajímá spousta jinejch věcí, stal jsem se zarputilym optimistou a spousta věcí mě hazí do klidu vůči ostatním .. je mi 21, vim, že s tim časem budu mít velký problémy a tak o to víc do čeho se teď pustim dělam v rámci možností naplno..doma v koutě mi moc cvičit nejde tak se snažim dělat vejšlapy po horách a už jsem i jezdil na boardu s totálnim natčenim pomalu a když všichní dojezdili kolem 4 odpo . . .doporučuju nestratit hlavu,posílit ducha a jít do rehábka , cvičení a všeho okolo s nadšenim že 'zejtra bude líp' . .-:)))ležel jsem na pokoji z horšíma případama než jsem já i když jsem si myslel,že pro mě končí svět-:))))jako každýmu co jse stane něco podobnýho horšího ,lepšího.. . .. live in peace.aloha.honzis
radek
27.12.2009 v 17:03:40
Zdravím všechny kolenáře. Já mám na pravém koleně plastiku ACl a bohužel před týdnem jsem byl na artroskopii levého kolene a zjistili mi přetržený ACL. Te´D nevím, zda mám jít na plastiku i s druhým kolenem, protože v práci potřebuji někdy i klečet nebo dřepět. Všichni víte, kdo máte platiku ACL, že to s klečením na postižením koleněn není nic moc. No a tak si říkám, že po plastice na druhé noze už si pořídím akorát tak kolečkový křeslo.......MÁTE NĚKDO PLASTIKU ACL NA OBOU KOLENECH???????
Adela
27.11.2009 v 11:49:04
ahojte,pred 6 trydny me shodil kun a doslo k rotaci kolene a pohybu do strany,mam pretrzeny vnejsi postranni vaz a predni krizovy vaz,pred 5 tydny mi delali arthroskopii + plastiku vnejusiho vazu,nyni musi byt noha v klidu,takze si dokazete asi predstavit,jak je na tom me svalstvo na noze.Sdelili mi,ze cca 4 mesice po 1.operaci pujdu na plastiku krizoveho vazu,tak doufam,ze si stihnu obnovit nejake svalstvo,protoze to,co jsem si zde precetla,me lehce desi,hlavne to cviceni hned po operaci.Kazdopadne doufam,ze bych uz v srpnu pristiho roku mohla byt vc sedle :)
Pokud mate nekdo nejake zkusenosti s postrannuimi vazy,dejte mi,prosim,vedet na mailik trebas.
Dekuju moc :o)
daska
01.11.2009 v 10:06:33
Wow..tak jsem viděla, co se mi dělo před měsícem a půl na plastice křížového vazu...no ale je to super,ikdyž to vypadá hnusně..už zase chodím a aj sem už tančila:D...takže doktoři jsou šikovní..jinak na artroskopii chrupavky sem taky byla a taky mi nikdo neřek o nějaké náhradní...jenom že mi tam něco doroste..ta tkáň..ale vpoho..tož zdravím šechny:)...sportem ku trvalé invaliditě!!!;)
pavel
27.10.2009 v 09:50:40
ahoj marodi. tak já mám dva půl měsíce po artroskopii kolene.měl sem ulomenou chrupavku.asi 3cm ulomek,a vůbec nemužu chodit...doktor mi řekl že musim bejt trpělivej ale že už to nikdy nebude dobrý.že je zbytečná i plsatika chrupavky že stejně dostanu umělej kloub,mám i přetrženej přední vaz.. :o( je mi 25 no nějak se s tim poperu
Markéta
19.10.2009 v 10:30:57
Ahojky_je to už 2roky co jsem po operaci pravého kolene. Měl ajsem ulomenou chrupavku. nebylo to nic příjemného. Koleno už mám docela v pohodě, ale občas s ním mám problémy. Letos půjdu na další operaci, ale druhého kolene. Na zpevnění jablka:-( Vůbec z toho nemám radost. Ale tomu neporučím. Bohuže mám a budu mít problémy s kolenama:-( tak mi držte palečky. Paa
jb
01.09.2009 v 16:56:48
hodně povedený článek, jsem 14dní po artroskopii, mám uražený 2x3 cm chrupavky, ale zajimavé je že zde píšete že chrupavku je možné nahradit a nechat dorůst z jiné části, což mi doktor vůbec neřekl a že prý musím čekat až tam doroste náhradní tkáň( né přímo chrupavka) tím chci říct že díky za podnět a hned se ho při kontrole zepám....všem "mrzákům" brzké uzdravené peace
MCILL
07.08.2009 v 18:22:19
hezky napsaný, díky!
Jiřina
06.07.2009 v 14:49:28
Díky vám všem. Jsem sice babka důchodka, ale ve čtvrtek mi dělali artroskopi kolene - poškozenej meniskus a artrózní chrupavka. Jsem ráda, že jsem našla tuhle diskuzi, protože mám pocit, že mi dodala dost informací, jak to bude dál a i mě to uklidnilo. babča
Jeseter
03.06.2009 v 19:47:27
Jeste k memu predchozimu prispevku, plastika se artroskopicky nedela, to si pletes s operaci menisku
Jeseter
03.06.2009 v 19:45:20
Jo jo tak s tim ohybanim kolene je to presne tak, ja jsem tyden po plastice a ctvrty den jsem dal 90 stupnu (ne ze by to bylo neco prijemnyho ale ...) Ja teda po svejch zatim nechodim ... ten cca mesic o berlich je realita, ale jsem rad ze to mam za sebou
plastika-kolene.sefikuv.net
11.05.2009 v 23:43:42
Jinak zdá se mi zdá divný, že ihned po operaci se koleno má ohýbat do 90.. Mě řekli 60. Ale je fakt, že nekde doporučují nechat koleno i uplně v klidu první dny po operaci. co člověk to názor...
to Tereza:
zalezi jak se to povede a asi taky kde ti to budou dělat. Artroskopie neni nic hroznýho, vždyt se jenom mrknou do kolena :) Kamarád byl v Pb a po měsíci ještě kulhal a tahali mu z toho krev. Pak byl ještě s druhym kolenem v Pr a po třech týdnech už byl na hřišti v plný síle. Když opouštěl 3. den nemocniční lůžko a natahoval se po berlích, doktor vzal berle a povídá: "mazej po svejch!" veď papene :)
Tereza
23.04.2009 v 17:04:43
Zdravim, ceka me artroskopie kolena, chci se zeptat jak dlouho po ni uz clovek funguje, jakoze muze v pohode chodit a tak nejak fungovat aniz by to bylo na prvni pohled znat.... (nemam na mysli sport, to vim, ze bude za dlouho..) diky moc...
Pajda
18.04.2009 v 09:23:25
for Eviik:
chtělo by to pořád se snažit propínat a ohýbat koleno, pomalu zvyšovat rozsah. Doporučují dát si PETku pod koleno a snažit se zatnout stehno a zvedat nohu, zvedat napnutou nohu a vždy tak deset vteřin vydržet, sedět na stole a zase se snažit zvednout nohu do propnutí. Potom později v leže na břiše krčit koleno a opačně vzepřít se na špičkách a snažit se propínat. A když zvládneš otočit nohu na rotopedu, začni jezdit, nejdřív bez zátěže(já to zvládla po necelých třech týdnech). Dej si pro začátek hodně vysoko sedlo.
Nevím, jestli je to pochopitelné, ale třeba ti to pomůže.
Já mám dnes 5 týdnů po operaci a jezdím normálně na kole a za tři týdny prý budu moct i na koloběžku. Naplno ke svému sportu (běh) se prý vrátím po pěti měsících.
Eviik
15.04.2009 v 19:40:01
je to tejden co mam po plastice predniho krizovyho vazu a sesiti menisku.uraz se mi stal uz pred 2 lety ale rekli mi ze mi to muzou udelat az v 18...nechapu jak to nekdo uz 4 dny po operaci muze takhle ohnout...ja ted trpim kdyz to ohnu do 50stupnu...a navic me rekli ze k mymu sportu se muzu vratit az tak za 9mesicu tak to vam docela zavidim ze to mate takhle dobry.jestli nekdo mate nejaky osvedceni posilovaci civky tak mi prosim dejte vedet na mail.diky
Karlos
24.03.2009 v 17:37:04
Cawte vseci, chytam v hazene a je touz 6 tydnu co jsem si udelal neco s bocnima vazama,dostal sem obstrik za dva tydny to melo bejt ok,pak ze zase dva tydny a ted je to uz sest tydnu a porad mi pripada,ze je to uplne stejne.Behat muzu vklidu aji sprinty,ale jakmile zacnu delat rychle zmeny pohybu nebo vypady nebo tak neco,tak je zle tzn.nemuzu vlastne delat krom posilky zadnej sport a uz je to fakt hrozny,myslite,ze to chce fakt jen cas,nebo by to mohlo bejt i neco horsiho,protoze mi tu nohu zatim vzdycky jen prohmataali,ale zadny pristroje nepouzili :( .Dikec
Pajda
21.03.2009 v 12:06:04
Ahojky, taky jsem si přetrhla přední křížový vaz na sjezdovkách. Teď jsem týden po plastice a koleno ohnu na 100 stupňů, propnu ho úplně. S rehabilitací jsem začala dva dny po. Mám však problém se zvedáním napnuté nohy, nemůžu pořádně zatnout stehenní sval a za ten týden je už úplně mimo.
lucka
16.03.2009 v 20:08:53
Ahojda, na lyžích sem si přetrhla přední křížovej a následovala tedy plastika. Zítra to bude pět týdnů po operaci...s rehabilitací mám začít někdy příští týden(po kotrole) a doufám, že už budu moct aspoň trošku odložit berle. Už sem na to stačila(čtvrtý den po operaci) spadnout, takže se mi trochu podvrklo koleno-tak sem byla fakt vyděšená jestli se mi s tim něco nestalo, no a teď se snažím maličko chodit,sice furt s berlema ale snažím se dát na to už váhu. Ohnu to tak o 110-120stupňů, ale doktor řekl, že mám jen o 90, tak doufám, podle toho co tu čtu, že už sem si to nestihla natáhnout. Jinak otok už zmizel skoro uplnně, koleno nebolí vůbec, propnu taky uplně. No a stehenní svaly sou totálně pryč:) Doufám, že vše bude v pohodě, znova bych to podstoupit nechtěla!!!!
honza
09.02.2009 v 22:24:27
zdarec akorát to bude rok cok co sem po plastice křížového vazu,kterej sem si utrhl při fotbale!byl sem na operaci ve vojenské nemocnici v olomouci a musim rict ze koleno je bez potíží uz po 6 měsících sem začal trenovat a ted uz hraju na 100 procent,ikdyž koleno už neni to co dřív!
Alka
05.12.2008 v 13:32:35
Já hrála 8 let házenou a vazy na pravém koleni jsem si přetrhala při zápase (přední křížové) a po následné artroskopii mi vyndali prasklý meniskus vnitřní, který byl ještě v rámci toho přetržení toho vazu.
Měla jsem 16 a v létě mi dělali tu danou artrokopii a v 16 v zimě mi dělali plastiku, která bohužel nevydržela a po 4 letech (tj. ve 20 zase v zimě) mi dělali plastiku znovu (mimochodem házenou jsem přestala hrát hned po té první plastice - už jsem měla strach), ale od té doby jsem normálně fungovala a sportovala úplně normálně, včetně lyžování, cyklistika (která je velmi dobrým sportem pro vazy a koleno celkově), plavání, posilovna, badminton... a teď v prosinci jsou to zase 3 roky, kdy má můj lékař podezření na další přetržení :-(
Tak můžu říct, že jsem z toho teď pěkně napnutá, protože nevím, jestli víte, že když totiž vám dělají 2 plastiky -tzv. náhrady, tak při třetí náhradě se bere ten štěp z druhé, zdravé nohy, což je docela blbé... Docela mám teď nahnáno a musím se fakt pořádně rozmyslet, zda jít do toho, aby se mi "vrtali" i ve zdravé noze....
Takže já přes veškerou snahu při rehabilitaci apod. mám s plastikou docela dost špatnou zkušenost...
Lang
24.10.2008 v 08:38:36
Ta necitlivost je v normě, je to daň za to že tam něco někde přidají a někde odeberou. Já mám cca 3 roky po operaci a mám to tam furt. Takže kliiiid.
drtic
02.10.2008 v 00:44:14
> a ještě jedna věc nevím jak u ostatních ale vnější část kolene (kůži ) mám takovou necitlivou po operaci
jsem si odvaril koleno, kdyz jsem s nim brzdil pad ve 50km/h rotaci kolem svisle osy a tak zkoumam jestli to nechat ulezet s tim, ze se to odhoji nebo speedovat pod kudlu a porad nevim, ale jedno je jisty. Zvneku kolena vpredu necitim nijak znatelne ani skrabani. Flasku slivovice na desinfekci a asi si to tim mistem odoperuju priborovym nozem ;-)
fillo
25.09.2008 v 18:58:01
zdar no jas em si taky utrhl vaz pri fotbale no pozapase sem jel do nemocni e atm mi rekli ze to mam natahnutepaksem selna kontrolu rekli ze to mam pretrhnute no sem skoro tri mesice po plastice vazu a uz si kopu do balonku a muzu aji behat skousel sme behat aji rychlejc tak na40 procent a zati to drzi nno pujdu na kontrolu asi za tridny tak mi rekne nevim tak asi ze uz muzu trosku zacit trenoovat takovi dopita hokejista byl uz za sedm tydnu na lede no
tom
05.08.2008 v 13:32:29
ahoj je mi 15 let a hraju fotbal za banik ostrava a tedka pred dvema tyny jsem mel operaci plastiku predniho krozoveho vazu a predtim jsem mel jeste jednu kde mi odstranili s tehoz kolena meniskus, zraneni se mi stalo pri zapase, ted je to druhy tyden a uz normalne chodim bez berli uz 3 den po operaci jsem odlozil berle byl jsem operovan v petrvalde
Michal
02.08.2008 v 23:46:12
for:martin
tak tíámto se moc omlouvám za překlep. tak mělo být místo týdnů měsíců. chtěl jsem se ještě zeptat jestli se dá doopravdy vrátit k tomu 100% sportu jako dřív. jezdím závodně na kole a chtěl bych v tom pokračovat. před tou operací mi to v tom bránilo. děkuju za odpověď a ahoj všem
martin
25.07.2008 v 15:21:44
for: Michal
doktor ti říkal, že se ke sportu budeš moci vrátit na 100 pro za 9 týdnů..? nechci ti kazit náladu, ale bude to tak za 9 měsíců. Za 9 týdnů možná začneš vyklusávat a jezdit na kole.
Jináč já mám přesně 5 měsíců od plastiky a jsem celkem spokojenej. Běhat můžu bez omezení, sprinty ani změny pohybu mi vůbec nevadí. Už jsem hrál dvakrát na treninku fotbal, ale abych šel naplno do souboje, tak to ani náhodou, ještě pár měsíců to bude chtít.
Michal
25.07.2008 v 09:10:20
ahoj, tak jsem po plastice už skoro dva týdny. pořád to docea dost silně bolí. byl jsem v náchodě na operaci. nějak to nechápu, ale ortezu jsem měl jenom jeden týden nosit a potom sundat. známej co na tom byl jinde jí měl šest týdnů. to je docela dobrej rozdíl. te´d jí ohýbám do 90°. je to docela bolest, ale dá se to zvládnout. doktor mi říkal že se ke 100% sportu budu moct vrátit až za devět týdnů po operaci. to je docela dlouhá doba, ale pokud to má pomoct ak to chci vydržet. pro mě bylo na tý operaci asi nejhnusnější ta drenážní hadička. když se vytahuje, tak to je takový hnusná bolest. ale potom už to de všechno líp. míň to bolí a nic nikde npřekáží. ale mohli bi jí nechávat na dý v tom kloubu protože punkce kolene nejsou taky nic příjemnýho. tak všem lidem co na to dou a co na tom byli hodně zdraví a ať se to všem rychle hojí. tak ahoj
tomáš
18.07.2008 v 22:02:24
mě teda plastika teprve čeká ale nikdo mi neřek že jsem na to moc mladej (16)... pochlubte se všichni jak jste dlouho po plastice a jak jste na tom se sportem ???
Marek
19.06.2008 v 13:10:10
jeste aktualni dodatek. detailne jsem muj stav konzultoval s fyzioterapeutem, a pry problem opravdu neni v nedostatku svalove hmoty, nebot uz prakticky nemam rozdil mezi operovanou a zdravou nohou (4 mes. po plastice). Dokazal jsem svaly vytrenovat hodne rychle. Za svoje pusobeni se pry jeste nesetkal s tim, ze by nekdo mel takove problemy se stabilitou s tak vytrenovanymi svaly 4 mesice po plastice vazu. Tak sem asi exot, nebo uz vazne nevim. Pry bude problem nejspis ve stabilite samotne, jak novy vaz prorusta ke kostem, vytvari si receptory, ktere dodavaji informace mozku. Tyto informace jsou stale neuplne nebo pozmenene. Zjednodusene receno, mozek si nevi zatim rady, co s tou nohou delat:-) Trva pry zpravidla rok, nez se tyto receptory obnovi. to z toho asi za tu dobu zesedivim. Takze nakonec zjistim, ze problem je v hlave. To abych snad zasel jeste za psychousem...:-) To jen jak priklad, ze i s natrenovanymi svaly nemusi byt vse OK. ale cert vi, co se mi v ty noze vlastne deje.
Marek
13.06.2008 v 15:01:31
Caute,mam taky (bohuzel) vlastni zkusenost s operaci kolene,tak muzu pridat neco k tematu. Jsem 4 mesice po plastice predniho krizoveho vazu. Na pos…. fotbale sem blbe doskocil a bylo to. Navic mi museli??? odstanit komplet vnitrni meniskus, byl pry zniceny. Tomu ja osobne moc neverim, pac uraz nebyl nijak zvlastni, aby tahali hned meniskus pryc. Mozna stacilo trochu vice snahy a mohl se aspon kousek zachranit. Ale uz je to pryc. A dohadovat se s nekym nema asi moc smysl. Ted mi to ovsem dela v kolene peknej bordel… Sem sportovec telem I dusi, hodne jezdim na kole, plavu, posiluju, vubec nevim, co me napadlo lezt na debilni sport jako je fotbal. Uz v zivote ne. Sem 4 mesice po plastice, posiluju, cvicim co to de, troufam si tvrdit, ze dru jak malokdo jiny, a koleno je stale v haji. Teda ne uplne v haji, ale se stabilitou je to stale spatne. Nemuzu normalne chodit. Porad mi kloub hazi sem a tam, citim vicemene klouzani kloubu dopredu dozadu, ten pohyb, co by mel drzet novy vaz. Sem z toho uz vazne na nervy, psycho. Nemuzu se toho zbavit, a ac dru na kole, v posilce, na bazene denne, nedari se mi koleno zpevnit, idkyz uz mam svaly jak na zdrave noze. Na rehabce uz nevi co se mnou, pac tam nemam co procvicovat, vsechny cviky zvladam uplne na jedinicku, ale stabilita nikde. Nechapu to. Nevim, zda to ma na svedomi novy vaz, nebo chybejici meniskus, se kterym se me koleno jeste nesrovnalo. Doktor me zatim vzdy odbyl tim, ze mam dal cvicit stehno, ze je stale slabe. Zkusil sem jineho doktora. Ten naznal, ze je snad vse klinicky v poradku, jen vidi nepatrne uvolnenou zasuvku. Asi na svedomi ten meniskus. Hmm. Nepatrne. To slovo nepatrne mi hodne partne znemoznuje normalni chuzi. Konzultoval sem to jeste s dalsim doktorem, ktery naznal, ze mohlo dojit k spatnemu ukotveni noveho vazu, prilis nizko k holenni kosti, nebo me kompikace muze doprovazet poraneni i zadniho krizoveho vazu. To by prece doktori pri operaci nemohli prehlednout a behem lecby sem se urcite nijak neporanil…!!! Vicemene mi nikdo nic jineho neporadil, nez dal cvicit a cvicit, a ze nejdriv za 8 mesicu od plastiky se daji delat nejake zavery o budouci stabilite kolene. Tak jestli me cekaji dalsi 4 mesice takoveho trapeni s chuzi jako doposud, tak zaplat panbuh. Zatim pravidelne a intenzivne cvicim, ale moje motivace zacina byt dost nabourana, kdyz nevidim uz pres mesic zadny vysledek a koleno se vikla stale stejne. No, snad to dam dohromady, ale uz sem pripraven, ze to bude trvat hodne dlouho, dele nez pul roku, jak se zpravidla rika o plastice krizoveho vazu. Co zpusobil jeden blby doskok pro balon….
Mates
11.06.2008 v 09:47:13
Zdravím před dvěma měsící jsem si na treninku(fotbal:-))přetrhl křížovej vaz v levém koleni.Druhej den mi vztáhli z kolene krev a hned do nemocnice na artroskopii.Doktor mi doporučil plastiku neváhal jsem a nechal si ji udělat v co nejbližším termínu.Tedka jsem týden po operaci každý den se snažím pilně cvičit propínat a ohýbat co to dá a hlavně ledovat tak doufám že se brzy zase vrátím zpátky.A protože jsem trošku soutěživej typ tak to beru jako výzvu.Je to taky o psychice nikdy se nesmíte vzdát.mám už operované pravé koleno kvůli luxaci česky taky nic příjemnýho ale když to i tedka půjde tak se bud chtít k fotbalu vrátit!!!!!Všem děkuju za příspěvky a přeju brzké uzdravení
Suba
03.05.2008 v 11:02:32
Mam asi 4 roky po pretrzeni krizovych vazu, na plastiku sem nesel. Poradne cvicit, posilovat - kolo, plavani. A nosit ortezu. Asi rok sem na skejta nestoup, ale ted uz jezdim uplne normalne a vsechny ostatni sporty taky. Jen to neuspechat a nepodcenit rehabku, a mit stesti na doktora ;) hodne zdaru a zdravi vsem.. ola
Baxi
04.04.2008 v 16:28:48
Ahoj je mi 30 a v 15letech jsem při zápase v házený šel do výskoku a otočil jsem se na levé noze dřív než jsem měl pak jsem ucítil jenom trhnutí v koleni a bolest.V nemocnici na ortopedi mi řekli že to jsou natažený vazy.Pak mi vyskakovalo koleno a otékalo pomalu pravidelně po každém zápase no a na konec to došlo tak daleko že jsem šel znova k doktorovi tentokrát k sportovnímu a tam mi vzal za nohu a vše bylo jasný vůle v koleni jako blázen.Přijali mě do nemocnice na Bulovce nejdřív na artroskopii kde mi zlikvidovali přetržený menisky no a po dvou měsících jsem šel na plastiku kde mi bylo zděleno že jsem měl ten vaz a kolenní jamky v katastrofálním stavu tak že museli brousit kosti .Po operaci jsem cca za 2 měsíce už lehce zkoušel běhat ale není to ono ani po dvou letech nemám odvahu to koleno plně zatížit .Při jízdě na kole nebo plavání není problém ale jakmile třeba běžim a chci udělat úkrok o strany tak se bojim že to prdne znova přeci jenom bez menisku je na ten vaz větší zátěž.Joo a ještě jedna věc nevím jak u ostatních ale vnější část kolene (kůži ) mám takovou necitlivou po operaci.Perej to mělo bejt tak na půl roku že až se nervi zase spojí tak to bude v poho ,ale mám pocit že už to nebude v poho .Tak to je můj příběh.Tak at se vám daří ahoj Martin
maří mala bezcenna
20.03.2008 v 16:34:10
jaj helena koleno je na skaterocku
paulinka
20.03.2008 v 06:42:44
zdrc,marodííí!Já jsem po plastice křížového vazu od 11.prosince.v květnu minuý rok se mi to stalo na tréninku-fotbal.Kamarád mě skopnul a bylo to a též mě museli odnést.Koleno mi nateklo,zfialovělo a vytáhli mi z toho krev.Řeklimi,že mám porněné vazy,dali mi berle a ortézu...po dvou měsících mě to pořád bolelo,tak mě poslali na artroskopii.Tam mi zjistili utrhlý přední i zadní kříž.vaz,ulomený menisku a vybočenou čéšku,pod kterou mi rostl výrůstek.Tak co šlo mi opravili hned a pak mi řekli,že musím ¨za půl roku na plastiku vazů a čéšky.Na sále jsem byla přes 3 hodiny,dávali mi krevní transfuze a mám být ráda že budu chodit!Koleno jsem měla v hrozným stavu prý.ted jsem 3,5měsíců po operaci,mám stále berle už tu kratkou ortézu,ale cvičit můžu jen posilování svalstva a ohyby,prropínání atd...žádný rotoped.Měla jsem to komplikovaný a mám být trpělivá.27.3jdu na kontrolu,tak doufám,že už mi ty berle vezmou...Chci zase naplno sportovat,i když budu muset s otézou.Čeká mě kvůli tomu opakování ročníku...no nic ,zatím se mějte a uzdravujte se!
Jardel
18.03.2008 v 18:16:02
Zdravím... je mi 22 a mám třikrát operované pravé koleno, v 15ti jsem si utrhl vaz, v 17 se k tomu přidal i meniskus a v 18 i chrupavky... půl roku jsem musel hrát s přetrženým vazem, protože trenér si myslel, že simuluju a doktor byl tak vylízaný, že ani nepoznal, že mám vaz utržený... vlastně jsem rád, že chodím... a pánovi v příspěvku pode mnou závidím, protože narozdíl od něj jsem já nemohl dva měsíce pořádně usnout, moje stehno bylo široké jak ruka a injekce proti bolesti jsem si nechával píchat každé dvě hodiny... před měsícem jsem se po čtyřech letech vrátil k aktivnímu fotbalu... tak mi držte palce, ať si to koleno neurvu počtvrté :-)
Martin
17.03.2008 v 15:25:01
Zdravím všechny plastikáře, já mám 4 týdny po plastice zkříženého vazu pravého kolena, dělali mi to v Mostišti(Velké Meziříčí). Musím říct, že jsem to čekal horší, štěp mi brali ze zadní strany stehna, operace asi hodinu a půl, po probuzení kolínko trošku bolelo, ale nic hroznýho, přirovna bych to k pořádný odřenině. Dalo by se to v pohodě vydržet i bez prášků na bolest, když jsem něco dostal, tak jsem necejtil vůbec nic. Pak mi na noc dali něco na spaní a chrupal jsem až do rána. Druhej den celkem bezbolesti, jenom vytáhnutí podkožního drenu v místě štěpu docela zaštípalo, druhej dren v kloubu mi nechali až do dalšího dne, to už jsem koleno sám ohnul tak na 80 stupňů, takže nedošlo ani na obávanou motorovou dlahu a pustili mě domů( doma jsem byl 40 hodin po operaci).
Teď už asi týden šlapu na rotopedu, předkopávám jenom s ručníkem na nártu, propnutí je o něco horší než zdravé, ohnutí tak 110 st.
Jinak stehenní sval je hodně ochablej, to bude chtít trošku větší zátěž než rotoped, ale na to budu muset ještě počkat.
No jestli bude koleno schopný dalšího sportu poznám asi až v létě.
dejvid
16.03.2008 v 18:13:45
cau koleno sem si poranil (pretrhl predni kriz vaz) asi v 16ti pri fotbale v te dobe sem nemohl podstoupit plastiku protoze sem byl moc mladej takze mi nezbylo nic nez posilovat!!! na plastiku sem nikdy nesel muzu delat jakejkoliv sport samozrejme ne na vrholove urovni jako na spartu bych si uz netrouf!!!:-) koleno sem rozchodil asi tak za 5 mesicu!!! Vubec neverte tem nesmyslum ze se potom neda nic delat nebo ze je nutna plastika zalezi 100% na jedinci kdyz celej zivot sportujete tak se s tim vyporadate mnohem rychleji a lip nez clovek kterej vleze dvakrat za zimu na lyze!!! Je to strasne individualni ale bez posilovny to nejde!!!
Lukáš
12.03.2008 v 17:18:31
Zdravim vsechny, jak to tady ctu, tak je to celkem casty zraneni. Me je 20 a nekolik let jsem hral fotbal. Pred rokem 1.dubna jsme meli prvni jarni zapas a ctvrt hodiny pred koncem me odnesli na nositkach a prijela si pro me zachranka, tahali mi z kolena krev, asi 2 dny na to jsem podstoupil v Brne v Urazovce artroskopii...asi za tyden a pul jsem se od doktora doslova dozvedel, ze jsem ten predni zkrizenej vaz mel v tom kolene uplne na maderu, takze mi ho odstranili a koleno vycistili... A cekalo se co to udela... Jelikoz jsem si to koleno pak parkrat vyhodil a mel jsem ho hodne nestabilni...tak jsem se s doktory dohodl na plastice, ale musel jsem na ni zhruba pul roku cekat. Pred vanoci 12.prosince jsem tedy podstoupil tu plastiku predniho zkrizenyho vazu...udelali mi to z meho vlastniho stepu...z meho tela. Za tyden me pustili z nemocnice. Souhlasim, ze operace je narocna a neprijemna...ale doktori se snazi zhruba 2 a pul hodiny na sale, ale pak clovek sam se musi snazit pul roku potom :-D Hned v nemocnici jsem den po te operaci uz nohu pokladal na zem, cvicil s nohou v orteze a na motorove dlaze koleno ohybal do max. 60 stupnu. Pote jsem behem vanoc doma cvicil svalstvo kazdy den. Vycviceni zfalstva je jedna z nejdulezitejsich veci, protoze tim posilovanim se zaroven posiluje a zpevnuje i to koleno. Na rehabilitace jsem zacal chodit po vanocich do Urazovky v Brne. 6 tydnu po te operaci jsem odlozil ortezu, za dalsi 2 tydny jsem odlozil berle. Takze cca po 2 mesicich po operaci jsem uz chodil normalne...pomala chuze, ale v ramci moznosti normalni. Dnes je to presne 3 mesice po te operaci...vcera jsem byl poprve na treninku...samozrejme jen behat...teda v mem pripade spis slo o ponaly poklus...ale na to, ze to bylo poprve od te operace co jsem se trosku rozbehl, tak si myslim, ze je to uspech. Koleno me nebolelo, jen bylo hodne citit...samozrejme hlavne vepredu, jak mam tu jizvu...pri kazdym doslapu to bylo hodne citit. Chtel bych se jeste nekdy k tomu fotbalu vratit, ale zatim nevim, jestli to bude mozny, bude to chtit jeste spoustu prace a usili. V lete bych se chtel plnohodnotne vratit k fotbalu. Pokud byste nekdo chtel, rad se s vami podelim dal o dojmy... ICQ: 486-896-683 nebo mail: miagy1@seznam.cz
zapignor
29.02.2008 v 11:33:17
Zdar lazaři je tu někdo kdo se po přetržení předního křížového vazu dokázal vrátit ke sportu. Já jsem 6 měsíců po operaci a v normálním životě s tím nemám problém dokonce i svalově jsem obě nohy skoro srovnal ovšem problém nastane když si jdu třeba zaběhat nebo tu nohu víc posiluju. Koleno oteče sice to není žádná hrůza a po pár dnech se to srovná ale hrát s tím fotbal si absolutně netroufám, pořád to cítím jako hodně zranitelné místo, proto by mě zajímalo jak dlouho to může trvat se s tím dostat do stavu kdy se do toho nedostává voda a můžu na tom klečet na tvrdé podlaze aniž bych cítil rozdíl mezi operovanou a zdravou nohou. Je mi jasné že to je značně individuální a hodně dané tím kolik té noze věnuju času ale celkem jsem na tom dřel a zajímala by mě i zkušenost ostatních lidí. A ještě jeden poznatek pro ty co mají čerstvě po operaci nevěřte ortopedům ale najděte si kvalitní rehabilitaci. Dost často se mi stalo že se názor operatéra a fizioterapeuta roucházel a čas dal za pravdu fizioterapeutovy. Přecijen jedna věc je to správně odoperovat ale to důležitější je to správně rozhýbat a dostat do funkčního stavu. Proto opravdu doporučuju sehnat si informace o tom jak které rehabka funguje a protlačit tam kde dostanu nejlepší reference protože to zančně urychlí celý proces uzdravování já se takto po 5 týdnech z operačního sálu dostal do práce kde většinu času prochodím.
Jana
08.02.2008 v 21:58:12
ahoj Michale:no...mam podobny zkusenosti,delali mi plastiku na soukrome klinice a druhy den poslali domu a vubec nerekli,co mam delat...spravne se ma rehabilitovat hned vecer po operaci,to nejdulezitejsi je pry propinani nohy,to se dela hned!!!prave asi kvuli srustum a pak motodlaha a zvedani...ohyb neni dulezitej..a naky mesic to staci jen 90st. ...jediny co ti mohu doporucit je podlozit si patu overballem a propinat,propinat a propinat..nic jineho nezabere..se svalovou atrofii sem taky kamaradka:)..me se uraz stal v dubnu minuleho roku a od te doby ji mam vcelku velkou..ted uz je to jen 1cm...ale svalstvo mam uplne uvolnene a nestoji za rec:)..pritom pro operovany koleno je 50%svalstvo,cim vice,tim pevnejsi koleno....jinak opravdu,zkus kdykoliv,kdyz sedis propinat..ale jdi jen do bolesti....ty mas to koleno hodne ztuhly..a pokud to nerozbybes,budes pajdac celej zivot..ale nesmis to vzdavat:)..ja mela nejaky tri mesice taky ztuhly kolena po hodine sedeni......je to sileny,kdyz se na to koleno vyserou,tak se s tim clovek taha a je z toho uplne znicenej!...me z toho bylo mockrat na nic:)...ted uz je to mnohem lepsi,cupnu si i sednu na paty po peti mesicich:)....ale jak rikam,musis propinat porad!!!nic jinyho nezabere,po case by to koleno melo byt lepsi a lepsi...ono je taky dulezity,ze mas urcite zkraceny vsechno ve stehnech,vzhledem k tomu,jak dlouho se nedostali do zadnych extremnejsich poloh,protoze nase telo to nepovoli..a tak snad...dobry je taky strecing....takze zkus se chytat prstu u nohy...a tak vis,co myslim:))...a potom kolo,ale bez zateze je dobry na propnuti a kraulovy nohy=)..ale dulezitej je i strecink!!
paulinka
05.02.2008 v 11:12:18
Michale,já mám podobnou zkušenost,25.května jsem si při tréninku na fotbbale zranila koleno.Ortoped mi řekl,že mám jen nějak lehce nataženej vaz,dal mi berle a ortézu.Koleno se mi naplnilo krví a pořád bolelo.tak až po 2 měsících mě poslal na artroskopii.Tam mi zjistili,že křížovej vaz je roztrhlej zadní i přední a ještě vybočená čéška.Tak mi to trošku spravili nákou sponou a v zimě prej na plastiku.Takže jsem rehabilitovala,svaly se mi na stehně uplně vytratily,hlavně ten vnitřní,do listopadu jsem fakt poctivě cvičila,makala a svaly se mi trošku obnovily.Jenže ted jsem skoro 2 měsíce po plastice doma,mám berle,ortézu pořád,koleno oteklý,výpotky mi tahaj a s těma svalama je to ještě horší než po artroskopii.Nemůžu koleno ani propnout jako.Chodím na nějaký stimulační stahovače svalů a slíbili mi že by se to mělo zpravit,tak doufám.Zatím ale žádnej výsledk nevidím,koleno ohnu tak na 80-90°.Jako mazec,myslím,že si ještě hafo dlouho nezasportuju...kdyžtak mi napiš na ICQ 499 251 419,MŮŽEM TO PROBRAT...
Michal
04.02.2008 v 19:23:43
Ahoj všem rád bych se s podělil o vlastní zkušenosti a zážitky. Před čtyřmi lety jsem podstoupil artroskopii kolene, kde bylo zjištěno, že mám přetržený přední křížový vaz. Nechal jsem si ho na doporučení ortopeda udělat plastiku a to 25.10. 2007 a to dárcovský, to jest z nějaké mrtvoly či co. Když mě propouštěli z nemocnice, tak nic neříkali. Po několika kontrolách konečně usoudil jiný ortoped, že bych měl začít rehabilitovat. Totálně mi ochablo stehenní svalstvo. Poležel jsem si tedy v nemocnici na rehabilitaci. Zde jsme svalstvo trochu oživili, ale nedocílil jsme plného natažení kolene. Po několika návštěvách u ortopeda mi řekli, že se tam asi udělili srůsty a rehabilitace už to nezachrání. Tak jsem o tři měsíce na to podstoupil další artroskopii a odbrousili mi tam ty srůsty. Ortoped mi řekl, že na to mohu našlapovat plnou váhou. Na stole mi nohu prý narovnal. Je možné, že se mi zkrátili šlachy. Svalstvo mi ochablo však za jejiný den. Tak začínám opět rehabilitovat. Nohu zatím nenarovnám, ale pokouším se to pomocí zátěže a koleno si mažu gelem proti zánětům a na uvolnění svalstva. Když zátěž povolím zase se vrátí do polohy tak 15-20 stupňů. Docela mě to štve. Jen doufám, že se to podaří rozcvičit. Marodit už mě nebaví (4 měsíce je na mě docela dost).Tak se ptám má někdo podobnou zkušenost?
paulinka
03.02.2008 v 10:53:37
ahojík,já jsem asi 7 týdnů po plastice předního zkříženýho vazu a je to docela nářez.Stalo se mi to při fotbalu-jelikož mám otce trenéra.Tak doufám,že si ještě někdy zakopu.Ta operace je docela nářez jako,byla jsem 3 hodiny na sále,dělali mi ještě plastiku čéšky...Mazec no,pořád míám ještě berle a ortézu,dělají se mi v koleně výpotky...ty punkce jsou mrtě nepříjemný.Tak nikomu nepřeju,aby tohle zažil.mějte se a marodi se uzdravujte!
Shejlinka
02.02.2008 v 21:46:21
Zranění křížového vazu a následná plastika je z mách vlastních zkušeností bolestivá a celkem i náročná na čas.Celková rekonvalesnence mě osobně trvala asi tři čtvrtě roku a to nejsem ani aktivní sportovec...Plastiku mám taky za sebou a odstranění menisku jsem před pár dny absolvovala po druhé,kdy mi můj chirurg po zákroku a následné kontrole sdělil,že mám opětovně překřížený křížovový vaz...Byl to pro mě celkem šok,protože když jsem si představila,že to budu absolvovat znovu,mě moc nepotěšilo..Takže mám plastiku kříž.vazu na levým koleni starou asi tři roky a za nedlouho mě čeká plastika kříž.vazu na pravém koleni...Moc hezký..Na to,že mi je 21 let,tak to není moc optimistické na můj věk,protože mě to někdy omezuje v určitých činnostech..
burak.r
27.01.2008 v 15:40:08
Ja mam potize uz pekne dlouho s kolenem ...a doktorka na mupe sere je ji to primo jeno..na DD PROUDECH me to nepomohlo a k tomu me xkrat spalili..dotorka mi rekla kdyz me to koleno bude porad blet tag ze mi da na mesic sadru.......:D
yzm
04.12.2007 v 22:02:56
Tak to je pocuc! mne to čeká ve pozítří, moc se těším...
paulinka
27.11.2007 v 19:29:48
jj,to bych taky ráda eště kopala...mám tatku trenera...tak uvidime.10.12.jdu do nemocnice tak jsem zvedava a mam mrte nasrano
Ondra
25.11.2007 v 23:27:17
tak od 22.11 to mám za sebou takže celkem čerství....řeknu vám je to peklo ta noha mi ted tak akorát překáží docela bych byl rád kdybych ji mohl alespon trochu ohnout, ale bohužel sem bez šance uvidíme za týden či 14 dní jak to bude vypadat...bohužel ten předníkřížovej potřebuju abych si ještě někdy kopnul či si něco zahrál naplno. nic majte se
Janca
20.11.2007 v 23:22:57
kurna,nak mi to video nechce najet:(.....mam za sebou menisektomii(vyriznuti casti menisku) a plastiku predniho skrizenyho:)...delali mi to z m.semitendinos(hamstring)....tak sem se tady vas chtela poptat,kdo to ma za sebou,co si myslite,ze je lepsi,jestli patella a nebo semitendinos......protoze ja se vsude docitam,ze pro aktivni sportovce jedine patella nebo darcovsky step:)..a zas v par pracich se docitam ,ze to vyjde na stejno,jen semitendinos mene boli.....docela me to vsechno okolo sere,to ze uz pul roku nejsem schopna niceho.....mam sportovni ortopeda se zamerenim na fotbalisty:D(ja jsem volejbalistka)...doufam,ze vam nevadi,ze se tady cpu:DD.....tak,sem to nak ani nekutila,kdyz se mi to stalo,verila jsem mu....a nevim,jestli jsem udelal dobre,sem po dvou mesicich,vlastne bez jakychkoliv komplikaci..akorat propnuti,ale to je proto,ze mi to delali ambulantne na soukromy klinice a druhy den vykoli domu a vubec nerekli co mam delat,nevim,jestrli si mysleli ,ze mi to rekl pred operaci a ten si zas myslel,ze mi to reknou tam...to uz je stejne jedno vlastne......ja jen doufam,ze to bude tak pevny,abych mohla dat delat to co miluju nejvic:))....coz tady mame asi spolecny:)udelali bysme pro to cokoliv....staci mi,ze mam v prdeli kycle a obe kolena(bohuzel uz i artroza druhyho stupne),....a myslim ze nepatrim mezi nejstarsi:))...jinak,nekde pisou,ze co nejdriv cvicit a ohybat,pritom s tim ohybanim by se to nemelo prehanet,protoze to muze ten step natahnout jako zvejku a mate potom,nebude to pevny...takze bacha...a hlavne ve tretim mesici,protoze to je ten step pry nejvice slaby,aby ste si s nim neco udelali:)..ikdyz ja uz absolvovala par trenalu na zahrani,cloveku to neda:))....jinak vsem preju brzky uzdraveni a kdo je zdravy,at se mu nic takovyho nikdy nestane:))....a jeste,jak predejit......jedine,je to o stesti,videla sem holku,co se to stalo na discotece:DD....ale taky je dulezity ty kolena nepretezovat:)ahoj´)
paulinka
02.08.2007 v 14:09:54
no to čumím,co mě čeká..já seděla na kolotoči a roztrh se mi přední křížovej vaz.jsem po artroskopii a čeká mě do 7 týdnů plastika...zajímavý video,aspon vím ,co mě čeká..ale i tak se bojím.asi hodně dlouho si ted nezasportuju...to mě sere..no nic,kolohnáti,mějte se a vy co jste zranění se brzo uzdravte,a těm co se ještě nic nestalo,přeju aby na úraz nikdy nenarazili..hlavně nepodcenit prevenci..boty,ortézy atd...
Lena
12.06.2007 v 07:09:53
Ahoj tento článek je poměrně zajímaví a to stím,že studuji zdrávku a později pujdu i na medicínu,ale o kolenu by mě toho zajímalo o něco více jelikož v srpnu jdu na operaci s meniskusem a s čéškou tak kdyby jste někdo věděl kde se dá toho sehnat víc bylo by to fájn
denca
22.05.2007 v 18:55:21
tak tohle jsem zazila na obou kolenech...je to peckovy ta rekonvalescence..delala jsem atletick sedmiboj ,ale sportem k trvale invalidite:0(
šroubek
26.03.2007 v 21:12:26
Jednou jsem na štvanici hodil takovou šipku,že jsem z toho měl modřiny na předloktí a kulhal jsem jak Pejrak.Ruce a koleno jsem mel par tejdnů polofunkční,nic moc.Odty doby nosím chraniče,v pohodě se vejdou pod džíny a mikynu.Už parkrat jsem jim děkoval,není to špatná věc!
pigo
23.01.2007 v 07:57:05
Měl sem rozlámaný kloub na holení kosti asi na 5kusů,při pádu jsem dal nějak nohu pod sebe(přesně si to nepamatuji),operace trvala 4hodiny,3emi šrouby mi ,,složili "koleno,celková doba léčení byla cca 1rok.Potom sem přestal marodit,jelikož mi hrozila invalidka.Upozorňuji,že nejsem žádná bábovka,ale první 3měsíce fakt pecka.Spaní pouze na zádech (jak již výše kdosi popsal),každý pohyb silně bolestivý.Nejdůležitější je co nejdříve začít cvičit!!!Stehenní sval mi zmizel o 40-50%během 40dní a dostat se zpět je velmi těžké.Ceý kolenní kloub bez cvičení po operaci velmi rychle zatuhne a nechce se moc rozhýbávat,pokud ho necháte příliš dlouho v klidu budete to těžko dohánět.Dnes již chápu proč každý kdo má nějakou podobnou skušenost používá ortezu.Je to jediná (sice drahá),ale účinná ochrana proti ,,blbosti".Léčení ZDAR!
kiWi, Kláruš ví :-)
11.01.2007 v 19:19:27
Na to video nemám žaludek, takže mi stačil ten obrázek :-D Nicméně se těšim až si spolu zajezdíme. Přeju brzké uzdravení :-) Your kiWi
host
21.12.2006 v 23:26:47
nechcete kluci přidat ještě video nějakýho podobmýho rázu
cau kraro zdarvy te kamos a rychle se uzdrav
16.12.2006 v 21:03:16
cetty
25.11.2006 v 21:23:37
zdravim, sem taky chvíli po operaci kolene, něco podobnýho jako Jura...vim jakou bolest přesně myslíš :) 4 sem měla vyhozený koleno, z toho dvakrát mi to vraceli operačně až sem musela jít na plastiku vazů. dávejte si na to pozor, fakt to neni žádná sranda :( a muže se to stát opravdu kdykoliv, při kterymkoliv pohybu..
Candát
23.11.2006 v 18:25:18
Jinak žebro má pravdo tyhle fajn články sou pro naše dobro. A já když sem měl modrý koule z boardstandu tak sem se bál estli budou etě funkční...
Candát
20.11.2006 v 19:07:19
No to je teda pěkně fuj taková operace... BTW sice nevim čí to byli nohy ale estli Kláry. Tak má pěkný kolena...
jb
20.11.2006 v 15:56:52
fuj,jdou na mě vzpomínky....
maneska from exosuit
20.11.2006 v 14:14:32
video :D:D pekny ale nedoporucuju u toho jist
host
20.11.2006 v 14:13:41
velmi povedenej clanek to video pekny doktori odvadej peknej kus prace jejich praci bych nezvladal bych se tam slozil:D
Stehlík Martin
18.11.2006 v 22:49:36
Bezva teď jsem vystrašenější ještě víc než když jsem měl vazy na kotníku pod kotníkem
žebro
18.11.2006 v 22:27:08
A já bych uvítal něco o pinďourovi ;) Né, hezkej článek.
ned85
18.11.2006 v 13:58:47
Zaujimavy clanok . Uvital by som neco aj o artroskopii ramena ,lebo ja som 5 tyzdnov po operacii a tez zadna sranda ... fajn clanok
Jura
18.11.2006 v 12:22:57
Mi povídejte,Sem 6 měsíců po Artroskopické stabilizaci pateli.2 krát sem si totiž vyhodil čéžku.Nejvic mě sere že ne při sk8tování ,ale při zkurvené hře jménem fotbal, v tělaku ve škole.Poprve na zakladce,měl sem to moc na boku,takže mi to zpátky museli vrátit doktoři - celkem mega bolest.Někomu to vyleze jenom trochu,takže si to tam může vrátit sám.Někjak sem to zrehabilitoval a pak sem normalně jezdil,nejdřiv na opačny koleno radš,tak sem jezdil jen na switch a přess nollie.Po 2. se to stalo za 2 roky zas při fotbalu v tělaku.Jak se to 1 stane tak ty vazy sou povoleny a s největší pravděpodobností se to stane znova.Taky čežka uplně na boku,takže zas doktoři atd.Tentokrat mě řekli at du na operacu jinak se mi to bude stavat furt.Tak sem to zrehabilitoval,v červnu sem šel pod kudlu,oproti plastice a křižovimu vazu to vubec neboli,pak sem pul prazdnin zevlil doma o berlich.Po tom drsna rehabka - kolo,předkopy,zákopy,stepr a běh.V zaři to bylo už celkem ok tak sem skončil.O řijna sk8tuju s takovou malou ortezkou a koleno zatim perfektně drži.Jinak běham a jezdim na kole eště ted at ten sval je 100% ok.Nejvic mě ale sere že na sk8u se mi to nestane a při zasranym fotbalu 2 krat.Takže vam radim na kolena si davejte fakt pozor,protože je to duležitej kloub a davate se po tom dohromady docela dlouho!Zdar Jura
jaworCL
18.11.2006 v 10:45:27
tjn zrovna sem se vzpamatoval po operaci kotniku a chapu co to pro ty lidi je hodne stesti pri leceni
nortyk
17.11.2006 v 20:10:23
ale musim uznat že je to zajímavý zatim sem si akorát natáhl vazy a doufám že je to tak poslední věc co budu mít s kolenem
Nortyk
17.11.2006 v 19:56:04
ty vole mě se z tý fotky jak tam je to koleno zvedá kýbl
Davis 3DK
17.11.2006 v 19:46:04
jo zdravim dobrej napad neco napsat o kloubech...jo souhlasim s Kolacem o kotniku by se dalo taky napsat
Koláč
17.11.2006 v 15:00:11
opět skvělej článek respect to skaterock. Možná by bylo dobrý napsat ještě něco o kotníku, který má určitě každej kdo skejtuje špatný..



