Jak na jarní údržbu skejtu?

Znáte to – první dny, jak je alespoň trochu sucho a svítí sluníčko, oblíkáte mikinu a hážete skejta pod nohy. Hlava nehlava to pálíte po silnici, kde je ještě tuna štěrku, prachu a samá kalužina. Jasně, pro skejt to není to nejlepší, to se asi shodneme. Ale prostě to nejde jinak. Na následujících řádcích najdete alespoň pár tipů, jak dát skejt trochu dohromady, po těchhle neodpustitelných sessions.

 

Jak se starat o ložiska?

Jestli něco během takovýchto prvních jízd trpí obzvlášť, jsou to rozhodně ložiska. Na silnicích pořád leží spousta štěrku, písku a všude je prach. A když se k tomu přičte občas projetá kalužina, ložiska vám opravdu moc nepoděkují. Po takové náloži ještě není potřeba objednávat nová ložiska, ale stačí je pořádně vyčistit. Na tom není nic těžkého a stačí vám jenom pár věcí: klíč 13/téčko, odlamovací nůž, technický benzín, čistička na ložiska nebo jiná uzavíratelná nádoba, papírové utěrky a olej Bones Speed Cream.

 

Postup je fakt easy. Nejprve si povolíte matičky z os a sundáte kolečka, ze kterých vyndáte ložiska – to je možné provést buď speciálním vytahovačem na ložiska nebo si poradíte i s opatrným zapáčením o osičku. Když máte ložiska venku, je dobré je otřít suchou papírovou utěrkou, abyste z nich dostali nános prachu a všeho, co jste po cestě nasbírali. Jakmile jsou lehce očištěné, vezmete si například odlamovací nožík a vyloupnete gumové krytky z ložiska (pokud máte krytku plechovou, která nejde vyloupnout a vrátit, tento krok vynecháte). Takto „otevřená“ ložiska můžeme ještě jednou otřít suchým ubrouskem, abychom se mechanicky zbavili co nejvíce nečistot. Teď už jenom ložiska naskládáte buďto do uzavíratelné sklenice nebo nasadíte na osičku, pokud používáte čističku. Do nádoby přilejete technický benzín do takové míry, aby byla ložiska ponořená. Ložiska nechte odmáčet, občas je dobré taky s nádobou zaštěrchat, aby se nečistoty pěkně uvolnily. Dále je dobré i ložiska jednou za čas na osičce (případně v ruce) protočit, aby se dostal ven veškerý nános usazenin. Při tomto zacházení je dobré mít alespoň nějaké gumové rukavice, protože technický benzín hodně vysušuje kůži a celkově to není pro ruce zrovna ideál. Ložiska v téhle „lázni“ můžete nechat klidně půl hodiny (ideální je párkrát ložiska zkontrolovat a podívat se, jestli ještě na dně přibývají usazeniny špíny) – čím špinavější ložiska budou, tím déle je nechte odmáčet.

 

1. krok – vyjmout ložiska; 2. krok – zbavit nečistot pomocí ubrousku a oddělat krytky; 3. krok – do nádoby vložit ložiska a zalít technickým benzínem; 4. krok – několikrát proštěrchat a protočit ložiska (na fotce je již vidět, jak ložiska pouští všechen nános); 5. krok – ložiska vyjmout, osušit a do každého kápnout olej; 6. krok – čistá ložiska jsou ready na použití

 

Po vyjmutí z nádoby ložiska důkladně osušte suchou papírovou utěrkou a ideálně je nechte ještě několik minut oschnout na vzduchu. Jakmile jsou ložiska úplně suchá, položte si je na podložku/suchou papírovou utěrku a do každého ložiska kápněte (na stranu, kde jsou odkryté kuličky) kapičku (případně dvě) Bones Speed Creamu nebo jiného oleje na ložiska. Rozhodně tam oleje nelejte moc, protože to rozhodně ničemu nepomůže – spíše naopak; jinak vám totiž bude při ježdění všude téct špinavý olej, což není fakt nic příjemného. Potom je dobré ložiska mezi prsty protočit a následně ještě přebytečný olej setřít. Na takhle vyčištěná a připravená ložiska nasadíme čisté krytky a můžeme je vrátit do koleček.

 

TIP: Pokud máte už hodně omlácené osičky a závity už nejsou také v perfektní kondici, je dobré si pohlídat, aby se vám neprohodily matičky a dokázali jste matky znovu chytit na závit a utáhnout. Pokud máte po ruce závitník, je ideální si závity opravit a nasadit nové matky.

 

 

Co se špinavým gripem?

Na čem se tyhle první skejtovačky stoprocentně okamžitě projeví, je taky griptape. Není nic horšího, kromě vysypaného ložiska, než grip, který není pod vrstvou prachu a bláta ani vidět. Na menší skvrny, a hlavně potom vrstvu prachu, funguje suprově vyčištění pomocí čističe gripu Black Magic Eraser, což je v podstatě kus surové pryže, který funguje přesně jako guma na papír. Přejížděním po gripu se do gumy natáhne prach a špinavý kus gumy z bloku odpadne. Jednoduché řešení, které ale perfektně funguje – stejně tak jako na prach z betonu v novém parku.

 

Výsledek čištění gripu pomocí Black Magic Eraseru

 

Pokud máte ale grip pod velkým nánosem všeho možného a deska je pořád v dobré kondici, není od věci griptape vyměnit. Zabere to chvilku práce, ale maximálně za půlhodinu máte vyměněno. Stačí odmontovat trucky a ideálně grip nahřát například horkovzdušnou pistolí (nebo třeba fénem). Odlamovacím nožem zajedete na nosu pod grip, desku si třeba přišlápněte nohou, a postupně začněte pomalu grip od nosu stahovat. Je dobré postupovat pomalu, aby se nezačal zatrhávat, a případně si grip mezi lepidlem a deskou „podřezávat“. Jak budete mít starý grip dole, je vhodné si ještě zbylým gripem nebo šmirglem trochu zabrousit hrany, ať ten nový pěkně přilehne.

 

 

Na co si dát po zimě pozor?

Jestliže se chystáte na novou sezónu, je dobré si setup před prvním vyražením na downhill, do parku nebo na street taky zkontrolovat. Hlavní je prohlédnout (a nikdy neuškodí vyčistit) ložiska, aby některé nebylo vysypané nebo taky může být už například rozlomená „klec“, která drží kuličky v ložisku na svém místě. Jako další je dobré okontrolovat dotažení koleček a šroubků u trucků. Co se týká trucků, je dobré zkontrolovat stav bushingů. Jestliže jsou už rozpraskané, ztvrdlé a dělají šílené zvuky, není od věci je vyměnit. Bushingy se prodávají ve třech různých tvrdostech (soft, medium a hard) a výměna vám může hodně zpříjemnit ježdění. A pokud máte trucky dlouho, je fajn si taky ověřit, že ještě máte v celku gumový tzv. pivot cup – to je to místo v baseplatu, kde je uchycen hanger (vršek) trucku. Pivot cup se dá za pár korun pořídit nový, vyměnit a trucky mohou ještě nějaký ten pátek posloužit.