Jak ovlivní koronavirus skateboardový průmysl?

Pandemie Covid-19 bude mít pravděpodobně obrovský dopad na životy všech. Následky a omezené příjmy rozhodně neodezní dnem, kdy se vyhlásí, že nošení roušky už není povinné. Nad tím, jak ovlivňuje tato nákaza svět skejtového průmyslu, se zamyslel Ian Browning z Jenkemu spolu se zástupci firem jako Deluxe, NHS, Dwindle, Theories of Atlantis a některých skateshopů. A my vám teď přinášíme jeho překlad.

 

Text v původním znění na Jenkemmagu zde, redakčně upraven.

 

Na začátku ledna odeslal spolumajitel skateshopu Park Deli v Brooklynu (Michael Sclafani) objednávku na výrobu desek do továrny v Číně, která jim dlouhá léta desky dodává. Díky jeho zkušenostem se zajišťováním výroby již počítal s možným zpožděním kvůli oslavám Čínského Nového roku. Z toho důvodu raději zadali objednávku dříve, aby vše stihlo včas přijít.

 

V únoru, o měsíc později, volal do továrny, aby se ujistil, že je vše v pořádku. Místo toho však začal dostávat odpovědi, že továrna shání jiné dodavatele kvůli problémům s dodávkami, folie dojdou příští týden apod. V té době zavedla Čína izolaci z důvodu snahy zamezit šíření nákazy koronavirem, která prudce stoupala.

 

V následujících týdnech se koronavirus rozšířil prudce do celého světa. Změnil se kompletně rytmus světových metropolí, prudce se omezila ekonomika a nikdo netuší, kdy tohle všechno skončí. Návštěva barů a restaurací možná už nikdy nebude stejná, dochází k propouštění a situace ve skejtovém průmyslu (který je v rámci tohohle článku chápán jako dodavatelský řetězec hardwaru, tedy výroba – distributor – skateshop – cílový zákazník) bude ještě náročnější než doposud.

 

Skejtový byznys je jako domeček z karet, který stojí na minimálních maržích, přičemž ceny se téměř neměnily od roku 1992. Jak moc se vše nyní změní?

 

Jenkemmag.com.

Jenkemmag.com.

 

Rozhodně není žádné vhodné období pro globální pandemii, ale jestli je někdy opravdu těžké období pro distributory, tak je to právě konec zimy. „Hned po konci slev spojených se Dnem díkuvzdání a Black Friday začíná období velkých změn. Příjmy začínají klesat a zároveň rostou výdaje z důvodu výroby nových kolekcí na jaro a léto,“ vysvětluje Josh Stewart, který je majitel Theories of Atlantis – americký distributor značek Isle, Magenta nebo Evisen. „Je to velká sázka – všechny peníze pošlete na účty a berete si půjčky na zafinancování dalších nákladů. Je to jako sledování přílivu – každý rok je stejný, akorát letos se možná už peníze nevrátí vůbec.“  

 

Theories of Atlantis sídlí v New Yorku, kde se z důvodu šíření koronaviru zavřely všechny veřejné školy. Když se Stewart vrátil z filming tripu a uviděl současnou situaci, rozhodl se propustit všechny své zaměstnance, aby si stihli zažádat o příspěvek v nezaměstnanosti. Současně taky začal komunikovat se svými odběrateli o domluvených objednávkách. Pouze třetina odběratelů objednávky potvrdila, přičemž mezinárodní distributoři všechny objednávky zrušili.

 

Mimo všechny trable spojené s byznysem pravděpodobně také prodělal lehčí formu nákazy – v New Yorku je možné testování pouze osob, které musí být hospitalizovány. Nyní se snaží vypořádat hlavně s tím, jak v budoucnu dál vést firmu. Přiznal, že nejlepší možnost, jak může situace dopadnout, bude odložení jarní kolekce na letní, přičemž samozřejmě přijde o veškeré příjmy ze zrušené kolekce a současně nadále porostou náklady spojené s uskladňováním zásob.

 

Mezitím se také potýká s těžkou otázkou, jestli nadále investovat do výroby TOA hardgoods, pod které spadá začínající firma na kolečka „Dial Tone Wheel Co“. „Výroba koleček je strašně nákladná. Víš, jaký risk to je? Můžeme se spolehnout, že za šest týdnů bude vše zase otevřeno? To si nemyslím,“ dodal Josh závěrem.

 

Dwindle distribuce, která zastřešuje Enjoi, Almost, Tensor a další, to zatím zvládá lépe. Jejich dodávka z Číny přistála dříve, než byla vyhlášena izolace. Jejich továrna v Shenzenu měla být uzavřena na měsíc, ale nyní již začíná fungovat. V Kalifornii pak firma začala po chvíli znovu fungovat – zejména díky práci z domova – tudíž nebylo nutné tak razantní propouštění.

 

„Všichni z kanceláří pracují z domu, ale sklad zůstává otevřený a odesílání zboží tak nadále probíhá,“ sdělil Bod Boyle (ředitel Dwindle). „Máme přísná nařízení pro zaměstnance, abychom zajistili maximální bezpečí na pracovišti, což taky přináší mírné komplikace s odesíláním zboží.“ Také dodal, že objednávky v současné době chodí mnohem více ze zahraničí než z USA.

 

 

Jenkemmag.com.

Jenkemmag.com.

 

I tohle je mnohem lepší situace než to, co zažívá Deluxe distribuce nebo NHS. Ti sice zajistili práci lidí z kanceláří na dálku, ale kvůli místním omezením nemohou odesílat zboží ze skladů. Oba distributoři zajišťují dodávky desek od firem jako jsou Santa Cruz, Anti-hero nebo Real, které patří k nejčastějšímu zastoupení v USA. Takže se v následujících týdnech může stát, že tyhle desky začnou v shopech chybět. Mimo to NHS vlastní Independent trucks, OJ wheels a MOB grip. Deluxe potom Thunder trucks, Venture trucks a Spitfire wheels. Takže tahle situace ovlivní i distribuci tohoto hardwaru.

 

Začátkem dubna San Francisco uvolnilo restrikce, a tak je možné, alespoň v omezené míře, začít zase odesílat objednávky ze současných zásob. „Snažíme se zajistit fungování odesílání zboží ve dvou až třech lidech, což zatím umožňuje pouze velmi omezené objednávky,“ sdělil Jim Thiebaud z Deluxe.

 

„Pokud tahle situace bude pokračovat i nadále, začátkem července budeme mít nedostatek gripů a koleček,“ napsal Dennis Buderick, generální manažer Familia Skateshopu. „Myslím, že máme na skladě 30 setů koleček a kdo ví, kdy Spitfire začne zase odesílat. To samé je v případě MOB gripu. V panice jsem udělal objednávku a máme na skladě 100 ks, které přišly těsně před uzavřením skladů.“

 

Navzdory tomu, že hardware je nejlépe prodávaným zbožím ve skateshopech, zatím nedochází k nedostatkům zásob a Deluxe a NHS se snaží zajistit, aby to tak zůstalo. Jak bylo řečeno, koronavirus ovlivňuje ekonomiku, a to zahrnuje i výrobce hardwaru. Americké firmy se začínají zavírat, stejně jako tomu bylo v Číně, a následné zavření výroby v Mexiku je jen otázkou času.

 

Po jakémkoliv uzavření provozu nějakou dobu trvá, než se zase vše nastartuje. „Nepřepneš vypínač a všechno zase naskočí,“ napsal Jeff Kendall (ředitel NHS). „Nakopnutí výroby na předchozí úroveň nějakou dobu trvá, není to hned. Takže problémy s dodávkami mohou vznikat hlavně na konci léta a na podzim.“ Jeff ale zůstává pozitivní a věří, že NHS otevře již začátkem května.

 

S každým dnem se zvyšují počty nakažených v USA, a tak dochází i k dalšímu uzavírání obchodů a firem. To samozřejmě znamená poklesy tržeb všech skateshopů, které nemohou být otevřeny…

 

Jenkemmag.com.

Jenkemmag.com.

 

Jak týdny v domácí izolaci ubíhají, státní správa a samospráva průběžně oddaluje návrat k normálu. Pro skateshopy, které nyní bojují s finančními problémy, je tak budoucnost nepředvídatelná.

 

Skateshop Park Deli byl nakonec schopný získat desky prostřednictvím jiného výrobce, ale i tak zaznamenali pokles tržeb z hardwaru na čtvrtinu. Sociální izolace od okolního prostředí, která je jedním z nejdůležitějších opatření pro boj s koronavirem, je tak zároveň nadějí na co nejrychlejší návrat k normálu, ale také může způsobit zánik mnoha skateshopů/skatebrandů.

 

„Kdo ví, jak dlouho tohle bude trvat,“ řekl Sclafani. „V současné době jdeš po ulici a všechny obchody jsou zavřené. Co bude, až se otevře? Všichni vytáhnou rolety a začne všechno šlapat na 100 %? Nebo všichni zkrachujeme?“

 

Závěrem se hodí říct, že tahle situace se samozřejmě netýká jenom USA, ale i nás. Proto je teď ta nejdůležitější doba, kdy si objednat třeba novou desku, komplet, boty, triko nebo poukaz, abyste podpořili váš oblíbený skateshop. Protože se taky může stát, že tady na podzim kvůli téhle situaci nebude. SUPPORT YOUR LOCAL SKATESHOP!

 

Autor: David Novotný Rubrika: Události